UTUNK A PANDÉMIA IDEJÉN
A pandémia a csomagolástechnika területén is változásokat és új elvárásokat teremtett. Ahogy a világban szinte minden területen, itt is a gyors reakció és az alkalmazkodási készség jelentette az egyetlen lehetőséget a piaci helyzet megtartásához. Szili Ádám, a Zalapack Kft. ügyvezető igazgatója őszintén számol be az elmúlt év sikereiről és nehézségeiről, valamint az ágazatra nehezedő elvárásokról.
Milyen hatással volt az iparágra a vírus?
Szili Ádám: Összességében elmondhatom, hogy nagyon hullámzó évet hagytunk magunk mögött. Ami egyik nap biztosnak tűnt, az a másik napra semmivé foszlott. Ha visszatekintünk a 2020-as év elejére, akkor a megszokott év eleji lendület helyett, egy hirtelen megtorpanást hozott több vállalati szektorban a vírus megjelenése. Az aggasztó jelek és feszült várakozás január és február hónapban végig jelen volt. Az első korlátozások bevezetése teljes pánikot hozott magával és óriási készlethalmozást indított útjára. Mindenki aggódott az utánpótlás miatt, a csomagolástechnika területén is. Igyekeztünk minden igényt kiszolgálni, cégünk maximális erőbedobással dolgozott. Meg is lett az eredménye, 30-40%-os forgalom növekedéssel zárult a március, a 2019-es évhez képest.
Az év hátralévő hónapjai mit mutattak?
Szili Ádám: 2020 tavaszát a kivárás jellemezte. Átlagos forgalom mellett folytattuk a munkát, ami az adott szituációban szerintem nagy szó. Rengeteg vállalkozás élt meg gyenge időszakot. A megváltozott világrend új kereskedelmi formát is igényelt. Hirtelen került át a hangsúly az online vásárlásokra, rengeteg meglévő és új vállalkozás nyitott webshopot. Ez nyilván magával hozta a csomagolás iránt megnövekedett érdeklődést is.
A nyár a szabadság jegyében telhetett, feloldották a határzárakat, ami a mi iparágunknak a folyamatos és stabil áruáramlást jelentette. A gazdaság újraindulásával szinte egy időben nyugodott meg a piac is, látszólag visszatértünk a normál kerékvágásba. Sajnos nem tartott sokáig, az ősz ismét szigorításokat hozott magával. A csomagolás terén ez ismét jelentős erősödést jelentett. Mindenki elvitelre ill. házhozszállításra nyithatott csak ki a vendéglátásban, tízezerszeresére nőtt az online rendelések száma szinte minden szektorban. Ez rengeteg munkát adott a vállalatunknak, de kollégáink elhivatottsága és lendülete, átsegített minden akadályon bennünket és most már bátran mondhatom, hogy mindezen tényezők összessége segített abban, hogy a Zalapack Kft. megőrizhette vezető szerepét az iparágban.
Mik voltak a tavalyi év legnépszerűbb termékei?
Szili Ádám: Folyamatos volt az érdeklődés az elviteles műanyag- és papírkonténerek iránt. Különös tekintettel a környezetbarát, ECO változatok iránt. De a csomagküldő kereskedelem eszközei, a dobozok, borítékok, tasakok is népszerűek voltak. Külön öröm számunkra, hogy partnereink körében is növekvő igény mutatkozik a lebomló és környezetbarát csomagolóanyagok használatára, sokat tehetünk környezetünk megóvásáért ezekkel a termékekkel. A jövőbeni termékbővítési portfóliónknál is kiemelt figyelmet szentelünk ezeknek a termékeknek.
Mik a várható trendek 2021-re?
Szili Ádám: Az év első hónapja megmutatta, hogy tovább növekszik a webáruházas értékesítés iránti kereslet. Ez mindaddig így is marad, ameddig az élet vissza nem tér a „normális” kerékvágásba. A Zalapack számára ez nagyon is ismert terület, már több éve kimondottan az e-commerce, vagyis a webes értékesítéshez kapcsolódó csomagolástechnikai megoldások irányába indultunk el.
A másik tapasztalatom pedig, hogy a granulátumok árrobbanása átalakulásokat hozhat az ipari fóliák piacán. Ideje fókuszba venni a speciális fóliákat és elhagyni a „mindegy csak olcsó legyen” típusú gondolkodást. Meglátásom szerint, az alternatív megoldásoké és az újításoké lesz a főszerep 2021-ben az iparágunkban. Mivel ezen a két területen nagyon nyitottak és előrelátók vagyunk, várakozással tekintek az idei évre.
Melyek a vállalat kitűzött céljai 2021-re?
Szili Ádám: A Zalapack Kft. évek óta a speciális termékek gyártására fókuszál. Az innováció a mi utunk, ez lendíti előre cégünket. Így az idei év is erről fog szólni. Új termékeken dolgozunk és szeretnénk egy újabb pályázati lehetőséget megragadni, mely nagyban támogatná a termelési kapacitásunkat és raktárhelyiség bővítésére is szolgálna.
Továbbá folytatjuk a közép- és kelet magyarországi terjeszkedést, bővítjük szakmai csapatunkat és modernizáljuk megjelenéseinket, nyomtatott és elektronikus formában is.